Youth 2 Business Forum

Twórzcie własne biznesy opierając je na solidnych wartościach – to jedno z haseł, które zapamiętam po uczestnictwie w Youth 2 Business Forum. Mimo drobnych niedociągnięć, które zdarzają się przy każdym bardziej skomplikowanym organizacyjnie  wydarzeniu, z Y2B wyszedłem z przeświadczeniem, że organizator -AIESEC POLAND – to solidna marka.

O wydarzeniu dowiedziałem się w grudniu ubiegłego roku, gdy przeglądałem prawy pasek reklam sponsorowanych na facebooku. Wypełniając formularz aplikacyjny trzeba było wykazać się uczelnianą i pozauczelnianą aktywnością (praca, koordynowanie wydarzeniami, udział w akcjach społecznych) oraz umiejętnościami z zakresu zarządzania. Jedno z pytań zawartych w formularzu brzmiało mniej więcej tak: „co byś zrobił, gdybyś nagle w spadku dostał warsztat samochodowy?”. Tydzień temu otrzymałem potwierdzenie, że dostałem się na Y2B – „To fantastycznie!” – pomyślałem. Poczułem się wyróżniony, tym bardziej, że spośród setek zgłoszeń, zaproszono tylko 150 aplikantów.

Promo-movie wyświetlone podczas wystąpień organizatorów wydarzenia pokazało jak wielka i sprawnie działająca jest ta organizacja. Znalazłem ten film tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=IDJQOJCFPng.Tytuł spotu : „AIESEC – Why we do what we do” bezpośrednio odwołuje się do wartości organizacji.. Zachęcam do obejrzenia filmu wszystkich zainteresowanych skutecznym marketingiem.

Część poświęconą wystąpieniom eksperckim rozpoczął wykład Roberta Kozaka z Brian Tracy International.  Jego przemówienie było niezwykle inspirujące.  Główną część wykładu poświęcił tzw. przywództwu emocjonalnemu: „Żyjemy w świecie, w którym rządzą emocje” – przekonywał. Według niego współczesny lider to osoba, która ma wizję oraz która potrafi wpływać na ludzkie emocje i kierować nimi. Tylko za takim człowiekiem podążają ludzie. Wspominał, że jeszcze pół wieku temu prowadzących programy informacyjne uczono, że nawet najbardziej tragiczne wydarzenie powinno się relacjonować używając wyrażeń i zwrotów, które pozbawione są ładunku emocjonalnego. Teraz jest inaczej. Tragiczna muzyka w tle reportażu, czy drżenie głosu prezentera to we współczesnych mediach norma.  Ale nie tylko. Obecnie, niemal każdy produkt, na półce w hipermarkecie, czy na wieszaku w sklepie odzieżowym, reprezentuje konkretną, unikalną wizję świata. Wiedzę o tym, że ludzkimi decyzjami rządzą emocje, wykorzystują w praktyce współcześni menadżerowie. Aby zarządzać ludźmi nie wystarczy pakiet motywacyjny w postaci bonusów, premii, podwyżek – to podnosi efektywność pracownika tylko na chwilę. Ludzie gotowi są pracować za mniejsze pieniądze jeśli mają poczucie, że są częścią czegoś naprawdę ważnego, gdy nie są wyłącznie trybikami w maszynie, lecz gdy widzą, że ich praca ma sens i przynosi konkretne rezultaty. 

Kolejnym przemówieniem, które zapadło mi w pamięć jest wystąpienie Zuzanny Lewandowskiejzałożycielki The Kings Foundation, która powiedziała jedno bardzo ważne zdanie: „Najlepszej jakości edukacja nie może być luksusem”. Niestety, ten problem jest znany na całym świecie, szczególnie w Polsce, gdzie większość uczelni wyższych kurczowo trzyma się jedynej uznanej dla nich, przestarzałej formy edukacji w postaci półtora godzinnego wykładu i egzaminu na koniec semestru. Ta forma edukacji ma się nijak do wymagań stawianych przez obecny rynek pracy. „Skills, not just diplomas” – podkreślała. Na koniec zdradziła swój przepis na sukces – [przeczytajcie!:

– 1. Znajdź Swój Cel – 2. Zdobądź na ten temat wszelkie informacje – 3. Znajdź Ludzi, którzy są blisko związani z tym, co chcesz osiągnąć i zaprzyjaźnij się z nimi – 4. Znajdź 20 dróg  do swojego celu 5. Zastanów się jaka jest Twoja przewaga konkurencyjna – 6. Pracuj na 100 %, w organizacjach, w których działasz i działaj szybciej niż inni.

Po wystąpieniach ekspertów rozpoczęła się debata. Jej Temat brzmiał: Pracować dla siebie czy dla kogoś? Dyskusja została zaplanowana na 45 minut. To bardzo krótki czas aby wypracować jakiekolwiek wnioski.  Przytoczę więc ciekawe zdania, które padły w trakcie:

Małgorzata Zaleska (Narodowy Bank Polski) – Nie przychodź do pracodawcy/szefa, gdy masz problem, tylko gdy masz rozwiązanie

Adrian Juchimiuk (MJCC) – System Boloński jest dobrą koncepcją, tylko jest ona źle wykorzystywana w Polsce. Koncepcja Bolońska sprawdza się tam, gdzie poziom edukacji jest na tyle wysoki, aby na poziomie licencjata, profil przeciętnego absolwenta mógł być atrakcyjny dla pracodawców.

Zuzanna Lewandowska (Kings Foundation) – Pracodawcy cenią gdy osoba ma pasję i jej życiorys poświadcza, że jest w niej konsekwentna; Failing to prepare is preparing to fail.

Debatę prowadziła Monika Dawid – Sawicka z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, którą miałem przyjemność poznać gdy organizowałem debatę uczelnianą: „Kompetencje zawodowe absolwentów szkół wyższych a wyzwania na rynku pracy w Polsce”. Mimo małej ilości czasu, moderatorka poradziła sobie znakomicie, zadając uczestnikom konkretne i kluczowe dla tematu pytania.

Partnerami wydarzenia był KPMG oraz LIDL. Firmy te poprowadziły dla uczestników szkolenia. Sam, wybrałem szkolenie Lidla : „How to be a good manager?”.  Szkolenie ogólnikowe ale ważna informacja dla Was! Lidl w lato uruchamia ciekawy program praktyk. Mimo ze wielu , ta marka kojarzy się przede wszystkim z rzeczami tanimi i tandetnymi, Lidl został wyróżniony przez CRF Institute tytułem TOP EMPLOYERS 2013 POLSKA.  Tym certyfikatem mogą poszczycić się tylko te firmy, które spełniają najwyższe standardy w dziedzinie zarządzania i polityki pracowniczej.  Specjalnie dla Was zrobiłem wywiad i dowiedziałem się, że dodatkowe punkty zdobędą Ci studenci, którzy wykażą się znajomością języka niemieckiego.

PROGRAM YOUTH TO BUSINESS POLSKA MOŻECIE SPRAWDZIĆ TUTAJ:  http://y2bpoland.pl/

MIEJSCE WYDARZENIA: WARSZAWA, CENTRUM KOPERNIKA     DATA: 9 STYCZNIA 2014